Australia ja Perth

Viime viikon torstaina tuli meidän molempien pitkäaikaisesta haaveesta totta, kun lähdettiin matkustamaan kohti Australiaa. Suomesta maa on niin kaukana että nyt oli pakko lähteä käymään kun niin lähellä kerta ollaan. Ausseihin mentäessä on tiukat turvatarkastukset ja laukkuja saa availla moneen kertaan sekä lähdettäessä että saavuttaessa ennen kuin maahan pääsee. Lentokentältä ei saanut edes vettä ostaa, jos olit Ausseihin menossa. Balilta lyhimmät lennot oli Perthiin, joka on Australian 4. suurin kaupunki ja toimii myös Länsi-Australian osavaltion pääkaupunkina ja asukkaitakin löytyy lähemmäs 2 miljoonaa. Perthistä on pitkä matka muihin isoihin kaupunkeihin ja yleisestikin välimatkat Aussien sisällä on pitkiä, joten vietettiin pidennetty viikonloppu ainoastaan tässä yhdessä kaupungissa, koska kouluun piti taas palata tällä viikolla.

Torstaina oltiin illalla perillä majapaikassa, joka sijaitsi aivan Perthin keskustassa ja lähistöltä löytyi meille sopivasti monia ruokapaikkoja. Perjantaina lähdettiin sitten varsinaisesti tutustuun itse kaupunkiin ja suunnattiin Kings Parkiin, joka muistuttaa suuresti esim. Nycin Central Parkia. Kukkulan päälle sijaitsevaan puistoon kiivettiin pitkät portaat ja kierreltiin puiston lenkkireittejä ihastellen samalla kaupungin yli avautuvia upeita maisemia ja Botanic Gardenin moninaisia kasvilajeja. Puistossa sijaitsee myös monta erilaista muistomerkkiä sekä sodan ajan hautoja. Sieltä matka jatkui takas keskustaan, josta lähdettiin ajeleen bussilla ympäri kaupunkia. Perthissä kulkee keskustan ja lähiympäristön alueella neljä ilmaista bussilinjaa, joista ajankuluksi kierrettiin kaksi ja tutustuttiin kaupunkiin sieltä käsin. Edellisillan ravintolassa oli tarjolla laaja valikoima paikallisia erikoisuuksia kuten krokotiilia, puhvelia, kengurua yms, joten päätettiin suunnata samaan paikkaan myös perjantai-iltana ja testata tällä kertaa maan tapaan kengurun lihaa. Maultaan ja koostumukseltaan se muistutti hyvin pitkälle porsaan lihaa, oli siis erittäin hyvää.

Miro toivomuskaivon äärellä

Kenguru illallinen

SAM_0960 SAM_0942 SAM_0941 SAM_0933 SAM_0908 SAM_0903 SAM_0899

Lauantaina oli vuorossa shoppailupäivä, sillä heti aamusta suuntasin paljon mainostettuun Watertown outletiin, joka sijaitsi ihan kävelymatkan päässä. Se olikin hyvin nopeesti kierretty, sillä ei vastannut ollenkaan odotuksia eikä juuri mitään mielenkiintoista löytynyt. Kaksikerroksisesta ostoskeskuksesta löytyi paikallisia vaateketjuja sekä muutama kansainvälisestikin tunnettu liike, mutta valikoima ei kummoista ollut eikä hinnatkaan kovin matalia. Urheiluvaatteita olisi ehkä ollut eniten tarjolla, mutta muuten aika pettymys. Nopean shoppailukierroksen jälkeen tulin herättään Miron ja lähdettiin yhdessä kiertään keskustaa, josta löytyi tällä kertaa paremmat shoppailtavat. Illalla koitettiin etsiä hienoa auringonlaskupaikkaa, mutta päädyttiin taas Kings Parkiin räpsimään pimeällä kuvia ja kierrettiin samalla puiston toinen puoli, jossa olisi ollut myös hieno lasisilta, mutta harmiksemme se olikin mennyt viideltä kiinni.

SAM_0988 SAM_0994 SAM_1014 SAM_1018 SAM_1031

Sunnuntaina otettiin aamusta suunta Caversham wildlife parkiin, jonne piti matkustaa ensin junalla ja sitten bussilla. Australiassa kuitenkin onneks osataan taas hoitaa julkinen liikenne ja 4 dollarilla saatiin molemmat liput, joten sen ihan hymyssäsuin pystyi maksamaan. Matkalla nähtiin myös mukavasti paikallista lähiöaelutta.Meitä ei hirveesti enää tavalliset eläintarhat kiinnosta, mutta tämä poikkeaa niistä siinä, että parkissa on paikallisia eläimiä, joiden kanssa pääsee ihan lähikosketukseen eikä tarvi vaan verkon läpi katsella. Tottakai Ausseissa kun ollaan niin puistosta löytyi paljon kenguruita sekä mm. koaloja, jotka hurmas täysin söpöydellään. Harmi vaan, että ne viettää 20 tuntia päivästä nukkuen 🙁 Puiston sisäänpääsyhintaan sisältyi eläinten ruokkiminen ja valokuvat, joten päästiin kuvaan myös ei niin ihanan ystävän käärmen kanssa. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, paljon mukavampi kuin tavallinen eläintarha.

SAM_1052 SAM_1105-2 SAM_1110-2 SAM_1116-2 SAM_1141 SAM_1148-2

Indonesiassa kun ollaan totuttu kauppojen melkein ainaiseen aukioloon niin Ausseissa olikin sitten taas kunnon Suomi meininki ja kaupat meni sunnuntaisin jo viideltä kiinni. Lisäksi saatiin karu muistutus lämpötiloista, jotka meitä todennäköisesti kuukaudenkin päästä odottaa. Perthissähän eletään nyt syksyä, ja vaikka lämpötila olikin 20 asteen yläpuolella niin tuuli teki ilmasta todella kylmän.

Maanantaina luovutettiin meidän huone aamusta, ja lähdettiin vielä kiertelemään kaupunkiin. Seikkailtiin parilla uudella ilmaisella bussilinjalla, jotka jäi aiemmin kiertämättä. Illalla olikin jo aika palata takaisin Balille. Tällä kertaa lyhyt reissu Ausseihin, mutta aivan varmasti joskus uusiks vaikka matka pitkä onkin. Mukava oli olla taas muualla kuin Aasiassa, vaikka maa olikin kallis ja viimeisetkin ylimääräiset rahanrippeet saa varmasti kulumaan.

SAM_0966

Tällä viikolla Balilla vietettiin taas jonkinlaista pyhäpäivää Keskiviikkona, joten koulupäivä oli siirretty Torstaille. Se ei onneks tällä kertaa vaikuttanut kummemmin meidän elämään, sillä kaupat ja kaikki oli ihan normaalisti auki. Täällä vaan tuppaa näitä pyhäpäiviä oleen melkein joka viikko. Keskiviikkona oli myös järjestetty meille opiskelijoille jonkinlainen Beach cleaning& fun tapahtuma, jossa oli tarkoitus ensin siivota   erästä etelässä sijaitsevaa yksinäistä rantaa ja jäädä sen jälkeen sinne hengaamaan ja olla mahdollisesti yötäkin. Miro vietti siis rannalla yönsä ja suuntasi sieltä suoraan seuraavana aamuna kouluun. Itse olin mukavuudenhaluinen ja pehmeä sänky voitti.

Nyt on sellainen tilanne, että viimeinen kuukausi on pyörähtänyt käyntiin. Reissut on reissailtu ulkomaiden osalta ja seuraavaksi kun lentokentälle mennään, otetaan suunnaksi Suomi! Se jos mikä kuulostaa jo aika hyvältä 🙂

-Tiia

Kategoria(t): matkailu, vaihto-opiskelu, Yleinen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.